Vincent.Corleone Posted April 7, 2013 Posted April 7, 2013 Cele 7 minuni ale lumii antice 1. Piramida lui KeopsMAREA PIRAMIDA DE LA GISEHPiramidele din Egipt au fost intodeauna, inca de la inceput, trecuteprintre Cele Sapte Minuni ale Lumii Antice, insa de fapt Marea Piramidade la Giseh a fost in centrul atentiei si in fruntea listei. Estesingura din Cele Sapte Minuni care mai exista inca intr-o forma aproapecompleta si usor de recunoscut, ea fiind si cea mai veche. Construitapentru faraonul Keops, din dinastia a-IV-a, in jurul anului 2560 i.e.n.piramida reprezinta cea mai inalta realizare a constuctorilor depiramide din Regatul Vechi al Egiptului.In mod curios in ciuda dimensiunilor si a importantei Marii Piramide, aajuns la noi o singura reprezentare completa a creatorului ei, Keops.Este vorba despre o minuscula statueta din fildes a faraonului, gasitain 1993, de catre Petrie, in fundatiile templului inchinat zeului Osirisde la Abydos. Faraonul este asezat tinand in mana dreapta un imblaciusi purtand Coroana Rosie a Egiptului de Jos. In fata tronului pe caresta este scris numele sau, asezat intr-un chenar regal. In ciudadimensiunii mici si a materialului, este un portret cu trasaturiputernice. Exista cateva portrete superbe ale altor constructori de laGiseh, remarcandu-se in mod deosebit statuia din diorit a lui Kefren, inpozitia asezat, si in seria de placi triptice din ardezie, precum sistatuile lui Mykerinos.Inainte de inceperea activitatii propiu-zise de constructie, era necesarsa fie pregatit terenul, trebuia nivelat si laturile sa fie orientatecu multa grija fata de punctele cardinale. Nivelarea probabil eraefectuata prin marcarea zonei respective cu o serie de patru valurijoase de argila. Spatiul era apoi umplut cu apa. In mod firesc suprafataera perfect plana. Se sapau in continuare o serie de santuri in roca depe fundul apei, astfel incat baza acestora sa pastreze o distanta egalafata de nivelul apei. Atunci cand se sapa suficient pentru marcareazonei, apa era evacuata, iar stanca dintre santuri era sapata incontinuare, pastrandu-se acelasi nivel. In cazul Marii Piramide s-afacut insa o exceptie. In cadrul zonei propuse pentru constructie a fostlasata o portiune de roca nedislocata.Orientarea exacta a laturilior piramidei se obtinea prin observareastelelor, deoarece in acea vreme nu era cunoscut nici un tip de busola.Putem judeca precizia cu care masurau vechii egipteni prin aceea caeroarea de asezare a celor patru laturi este de doar cateva fractiuni degrad. Diferenta de lungime dintre cea mai lunga si cea mai scurtadintre cele patru laturi este mai mica de 20 cm. Acest din urma fapteste incredibil daca tinem seama de doua lucruri: in primul rand toatemasuratorile se efectuau de-a lungul laturilor, nefiind posibil sa setraseze diagonale, datorita portiunii de stanca ramase in mijloc, si, inal doilea rand, toate masuratorile se efectuau cu ajutorul franghiilorsau a sforilor facute din fibre de palmier sau de in, care se intindeausi isi puteau modifica dimensiunile in functie de temperatura. Dupa cese incheiau aceste pregatiri initiale, putea incepe intr-adevar munca deconstructie, care pune inca in fata egiptologilor o serie de probleme,greu de rezolvat.In ciuda faptului ca putem studia piramida insasi, care se inalta maijos de Cairo, pe platoul de la Giseh, si cu toate teoriile formulatepana acum, nu se stie exact cum a fost construita piramida. Trebuie saamintim ca egiptenii nu cunosteau nici macar scripetele sau sistemul descripeti pana in vremea ocupatiei romane, la peste 2500 de ani de laconstruirea Marii Piramide. Singurele instrumente disponibile erautavalugele sau rolele si parghile. Cu ajutorul acestor elementeprimitive au fost inaltate statuetele si obeliscurile din Egiptul Antic.Exista doua teorii importante privind modul cum au fost construitepiramidele: una , folosind rampe care inconjurau constructia pe masurace aceasta se inalta, cealalta impiedicand edificarea unei rampe ce s-arfi intins in desert, inaltandu-se si lungindu-se atat cat era nevoie, odata cu inaltarea piramidei. Dar, nici una dintre aceste douaexplicatii nu este pe deplin satisfacatoare. O a treia alternativa ar fiutilizarea unor schele care sa poata ridica blocurile de piatra cuajutorul roabelor, asa cum au fost inaltate lespezile orizontale careformeaza trilitonii de la Stonehenge. Acest lucru nu ar fi fost posibildin doua motive: lemnul era un material rar si scump in Egiptul Antic,neexistand copaci cu diametrul necesar, nici cantitatea enorma de carear fi fost nevoie. De asemenea, dimensiunile foarte mari si mai alesgreutatea blocurilor ar fi impiedicat acest procedeu.Ideea rampei care ar fi inconjurat piramida are insa mai multe elementelaudabile. Rampe de caramizi de lut s-ar fi inaltat in jurul celor patrulaturi ale piramidei, pe masura ce aceasta se inalta, blocurile uriasedin piatra fiind urcate pe tavalugi sau role. Imediat ce blocul treceade ultimele role, acestea eliberandu-se de greutate, puteau fi mutate infata, iar blocul era tras inainte si mai sus de grupuri de oameni, cuajutorul franghiilor. Daca din punct de vedere teoretic lucrurile parrealizabile, (exista un model reusit al acestei metode la muzeulStiintei din Boston), din punct de vedere practic el lasa mult de dorit.O panta cu inclinatie mica ceruta de greutatea blocurilor de piatra,care sa inalte din toate partile ar fi creat doua probleme majore:prima, cea a grupului de oameni care trebuiau sa aiba grija de colturisi care sa pastreze blocurile in echilibru pe role; a doua, esteproblema ridicari din ce in ce mai sus a blocurilor in jurul structurii,pentru a ajunge in cele din urma la nivelele superioare. Acest procedeuar fi insemnat o forta de munca impresionanta si personal pentruconducerea si controlul numeroaselor grupuri de oameni, care ar firidicat blocurile de la diferite nivele, cu ajutorul planurilorinclinate. Este greu de imaginat multimea celor care ar fi trebuit saurce.Exista si a treia teorie privind construirea Marii Piramide. Ea a fostformulata de Peter Hodges, un maistru constructor britanic, care erainterasat in mod practic de problemele transportului pe orizontala si aridicarii unor greutati enorme doar cu ajutorul parghiei si rolelor. El areusit sa demonstreze ca doi oameni puteau ridica o greutate de douatone cu parghii lungi care aveau la capete un piciorius cu un anumitunghi si protejat de o bucata de metal. Prin introducerea acestui capsub blocul de piatra si folosirea a doua astfel de parghii, sau maimulte, in functie de greutate si marime, un capat al blocului putea firidicat, asezandu-se sub el proptele. Procesul se repeta si la celalaltcapat si deplasarea continua mai sus folosindu-se proptele sau alteforme de sustinere. In acest fel un bloc de piatra putea fi ridicatrelativ usor la o inaltime rezonabila. Constructia piramidei s-arealizat pe nivele, fiecare treapta fiind destul de lata si in medie maiinalta de un metru. Principiul lui Hodges ar fi permis catorva grupuride oameni sa ridice blocuri de piatra, pe toate cele patru laturi inacelasi timp, numarul lor micsorandu-se, o data cu scurtarea laturilorsi cu inaltarea intregii piramide. In momentul in care fiecare bloc depiatra ar fi ajuns la nivelul potrivit, el ar fi fost deplasat orizontalpe role, pana la locul unde trebuia sa fie deplasat definitiv.Odata consructia de baza terminata, piramida trebuia acoperita sauimbracata cu blocuri de calcar alb, stralucitor de Tura, aduse dincarierele aflate pe Dealurile Moqqatam, la est de orasul modern, Cairo.Imbracamintea exterioara se realiza de la varf in jos, blocurile decalcar, fiind asezate pe trepte, si umplandu-le apoi erau taiate sislefuite in jos, pentru a se realiza unghiul potrivit si aspectulstralucitor. Toate piramidele, cu exceptia Piramidei in Trepte, au fostacoperite sau slefuite cu placi de calcar.Inainte de a merge mai departe si de a descrie structura interna a MariiPiramide, ar fi potrivit sa prezint dimensiunile sale esentiale.Unghiul de inclinatie a laturilor este de 54 de grade si 54 de minute.Inaltimea sa era de 145,75 de metri, dar si-a pierdut varful cuinaltimea de 10 metri, fiind trunchiata, insa acest amanunt nu esteobservat de la distanta. Laturile au fiecare 229 metri, cu o diferntamai mica de 20 de centmetri, intre cea mai lunga si cea mai scurtalatura. Piramida acopera o suprafata de 5,37 hectare. Estimand se poatespune ca sunt aproximativ 2.300.000 de blocuri de piatra cu o greutatecuprinsa intre 2-15 tone.Facea parte din cerintele religioase ca intrarea in piramida sa fielocalizata in partea nordica, indreptata spre steaua polara. Toatepiramidele s-au conformat acestei cerinte, singura variatie fiind laPiramida lui Kefren care are doua intrari pe latura nordica.Piramida lui Keops nu face exceptie si are o intrare joasa de circa 17metri inaltime pe latura nordica si 7,5 metri spre est de punctulcentral. Aceasta are 4 blocuri mari de piatra dispuse piramidal douacate doua, asezate deasupra intrarii, pentru a prelua din greutateablocurilor de deasupra.Examinarea sectiunii in Marea Piramida arata ca a fost supusa la celputin 3 schimbari de plan in timpul constructiei. Are mai multecoridoare interne decat toate piramidele construite in Regatul Vechi.Planul principal pare sa fi cuprins un coridor descendent, de la intrarein camera mortuara, situata in centru si mai jos de nivelul solului.Totusi camera mortuara a ramas neterminata si a mai fost construit uncoridor ascendent alternativ, in centrul piramidei. Si aceasta camera aramas neterminata, fiind cunoscuta in mod gresit, in libajul obisnuitsub numele de" Camera Reginei". A treia modificare a planului a implicato schema mai grandioasa. Incepe cu edificarea unei noi galeriiascendente in miezul piramidei, de la capatul Coridorului Ascendent sijonctiunea care ducea catre camera reginei. Aceasta e cunoscuta subnumele de Marea Galerie. Ea are 47 metri si inalta de 8,5 metri. Peretiiei de calcar slefuit urca vertical 2 metri, urmatoarele 7 niveledeplasandu-se treptat catre interior pentru a ajunge sa formeze o boltaconsolidata. Este acoperita de o singura lespede de piatra in latime, depeste 1 metru.La capatul Marii Galerii se afla un coridor scurt si jos cu 3 deschideritaiate in acoperis. La capatul vestic al Camerei Mortuare, stand pepodeaua plata si putin departat de perete, se afla un sarcofag mare, dingranit negru, avand o portiune mare lipsa in coltul sud-estic. Aceasta afost taiat si scobit dintr-un singur bloc de granit, urmelefierastraului mai vazandu-se inca. In ciuda sparturii de la coltul sauel inca mai produce un sunet asemanator cu cel al unui clopot lovit. Inanii 1880-1882 Perie a descoperit ca sarcofagul era cu circa 2,5 cm mailat decat intrarea in Coridorul Ascendent, deci nu a fost introdus incamera mortuara prin coridor, ci trebuie sa se fi introdus acolo in timpce se construia piramida, inainte de montarea tavanului si aacoperisului Camerei Regelui. Sarcofagul poate fi considerat singurulmobiler "incorporat" din lume.Alte trasaturi ale camerei mortuare sunt doua mici "canale de aerisire"care apar pe peretii din nord si sud ai piramidei. Scopul lor exact nueste cunoscut, desi s-a sugerat ca erau la origine orientate dupastelele polare, un aspect esential al religiei Regatului Vechi, sipentru ca acum nu mai sunt orientate astfel inseamna ca axa Pamantuluitrebuie sa se fi modificat de la construirea piramidei pana astazi.Acest lucru nu a putut fi demonstrat din punct de vedere astronomic sifunctia lor reala nu este cunoscuta inca.Am mentionat mai sus faptul ca Marea Galerie a avut si o functiesecundara. Acolo se afla locul unde erau tinute blocurile mari de granitfolosite pentru inchiderea Coridorului Ascendent dupa terminareainmormantarii. Aceste blocuri erau mult prea mari pentru a avea loc inalta parte a piramidei. Exista dovada ca erau sprijinite pe grinzi delemn montate in cruce, suficient de sus fata de podeaua Galeriei astfelincat cortegiul sa poata trece pe sub ele in timpul inmormamtarii. Dupaaceea peretii se retrageau si lasau in urma lor un grup de lucratoricare scoteau grinzile din lemn, lasand blocurile de granit sa inchidaCoridorul Ascendent.Procedand astfel ei ramaneau blocati in interiorul piramidei, in spateleblocurilor de piatra, in partea dinspre camera mortuara. Ei aveautotusi o camera de iesire, deoarece nu exista in vremea Regatului Vechiobiceiul de a ingropa si muncitorii odata cu faraonul. Calea de iesireera printr-un culoar foarte ingust ce ducea sub o piatra din coridorulsuperior, de la capatul Marii Galerii, mergand in jos prin corpulpiramidei, pentru a iesi mai jos de coridorul inferior. Iesind,muncitorii blocau acest culoar, cat si culoarul care ducea catresuprafata exterioara si intrare. Este deosebit de interesanta referireala o usa plata care putea sa fie ridicata. Se pare ca intrarea originalaprin imbracamintea sa, din calcar de Tura, fusese camuflata pentru a nuse deosebi de restul suprafetei piramidei.Marea Piramida mai are inca un secret, dar acesta se afla in afara ei.In 1954 un tanar arheolog egiptean, Kama al-Mmallakh, a primit sarcinade a inlatura fragmentele de pietre de pe latura sudica a piramidei. El agasit o serie de 41 de blocuri de calcar de Tura, care ramaseseraimbinate perfect. Acestea acopereau un put de 30 metri lungime, sapat inroca de la baza piramidei. Putul avea o margine tencuita astfel incatblocurile de calcar il inchideau etans. In interiorul putului a fostgasita o barca egipteana antica perfect pastrata si compusa din 1.274 depiese de lemn, neavand nici macar un cui de metal. Barcile constituiau ocomponenta importanta a ritualului funerar si erau considerate dreptnecesare faraonului mort, pe lumea cealalta. Erau numite fie barcifunerare, fie barci solare, considerandu-se ca cel putin doua dintre elear servi faraonului pentru calatoria de-a lungul zilei cu zeul- soarepe aceasta lume, si in timpul noptii pe sub pamant.Marea Piramida este una dintre Cele 7 Minuni ale Lumii, cea mai veche sisingura care a supravietuit aproape in intregime si care a avutintodeuna un efect izbitor asupra mintii omenesti. 2. Gradinile suspendate ale Semiramidei"Gradinile suspendate ale Semiramidei" - o expresie continand douainadvertente: gradinile palatului din Babilon nu erau suspendate, iarSemiramida nu putea sa le construiasca fiindca n-a existat... Legendaatat de frumoasei si energicei Semiramida (care a inspirat, de-a lungulanilor, scriitori ca Voltaire si Cribillon, compozitori ca Rossini sifoarte multi artisti plastici) intemeierea orasului Babilon siinitiativa unor lucrari arhitectonice monumentale; unii istorici maivechi (Herodot) si mai noi au incercat s-o identifice cu Sammuramat care(intre 809-806 i.e.n.) a guvernat Babilonul ca regenta pentru fiul ei,regele asirian Aded-Nirairi III. Oricum, chiar admitand identitateaSemiramida-Sammuramat (deloc certa), celebrele gradini nu-i pot fiatribuite, fiind construite cu peste doua veacuri mai tarziu, dearhitectii regelui Nabucodonosor II (cca. 605-562 i.e.n.), mai putincunoscut in calitatea sa de ctitor al unor monumente remarcabile, catprin faptele sale de arme, printre care cucerirea Ierusalimului.Legenda relateaza ca regele Ninus, casatorit cu Semiramida, vrandsa-i alunge frumoasei regine plictisul si sa-i ofere un mediu maiatragator si mai potrivit cu peisajul asirian cu care era obisnuita, aporuncit sa se inalte gradinile suspendate. De fapt, ele nu erau"suspendate", ci dispuse in terase care se inaltau in trepte, formand unfel de scara uriasa, sub terase aflandu-se incaperi de locuit. Dacaluam in consideratie suprafata imensa a gradinilor (cca. 15.000 m.p.dupa cele mai plauzibile evaluari), precum si faptul ca arhitectiibabilonieni ai vremii nu cunosteau nici cheia de bolta, nici arcul si cade grinzi metalice nici nu putea fi inca vorba, unicul material deconstructie fiind piatra, este limpede ca gradinile "suspendate" seodihneau pe o adevarata padure de coloane.Cum a fost rezolvata problema foarte dificila a impermeabilitatiiteraselor aflam din textul lui Diodor: "Aceste blocuri erau acoperite cuun strat de trestii imbibate in asfalt; pe acest strat urma un randdublu de caramizi arse legate cu asfalt; la randul lor, acestea erauacoperite cu foi de porumb pentru a impiedica infiltrarea apei sipatrunderea ei in fundatii. Pe acest strat se gasea o masa de pamantvegetal suficienta pentru ca arbori cei mai mari sa prinda radacini.Acest sol artificial era plin de arbori de toate speciile, in stare de afermeca privirea prin marimea si frumusetea lor".In privinta irigarii gradinilor, Diodor este destul de sumar:"Coloanele se ridicau treptat lasand sa patrunda lumina printre spatiiledintre ele [...]. Una singura dintre aceste coloane era goala de lavarf pana la baza; ea continea masini hidraulice care pompau din fluviu omare cantitate de apa, fara ca nimeni sa vada ceva din exterior".Arheologul german Robert Koldewey, care a intreprins sapaturi la Babilonin al doilea deceniu al veacului nostru, vorbeste de "... trei puturisituate alaturat, in serie: unul central, cu sectiune patrata, altedoua, cu sectiune ovala. Pentru aceasta dispozitie nu se poate gasi altaexplicatie decat ca este vorba de o masina hidraulica functionand peacelasi principiu ca un aparat cu galeti, cu lant". Aceste doua mentiuni(intre care s-au scurs peste doua milenii) sunt departe de a ne oferi oimagine cat de cat cuprinzatoare a sistemului de irigare a gradinilorbabiloniene - realizare inginereasca de prim rang.Astazi, pe locul gradinilor nu se mai afla decat un singur arbore -un Tamaris orientalis (soi inrudit cu catina de prin partile noastre) -ultim martor solitar al vegetatiei bogate de mult. Timpul necrutator adistrus totul; si nu numai timpul, ci si oamenii: cu multi ani in urma,caramizile si coloanele de piatra au fost utilizate la construirea unuidig de-a lungul Eufratului. Dar nu se cuvine sa-i judecam pe oameni cuprea mare asprime: gradinile erau menite sa-i desfete pe regi, pe candstavilirea apelor ii ocroteste si-i hraneste pe cei multi... 3. Statuia lui ZeusIn Grecia continentala (Thessalia), la poalele muntelui Cronion, nudeparte de tarmul Marii Ionice, se afla Olimpia - asezare vestita intoata lumea elenica nu prin proportiile sau potentialul ei militar, cipentru faptul ca era principalul centru inchinat cultului lui Zeus silocul desfasurarii jocurilor olimpice. Sapte drumuri duceau spreOlimpia, intre care calea sacra, lunga de zece kilometri, legand tarmulmarii de sanctuar - drum strajuit de o parte si de alta de temple,altare, statui. Vreme de peste un mileniu, in perioada desfasurariisolemnitatilor si intrecerilor prilejuite de jocurile olimpice, grecidin Europa si Asia Mica, prieteni sau dusmani, uitau rivalitatile sisuspendau conflictele, indreptandu-se spre sanctuarul lui Zeus,incarcati cu daruri, pregatiti sa asiste la ceremonii intr-un spirit desolidaritate panhelenica.Templul lui Zeus, a carui constructie a fost terminata in anul 457i.e.n., avea, dupa toate probabilitatile, 64 de metri lungime si aproape28 de metri latime. Constructia a fost incredintata lui Libon dinEleea, decorarea frontului anterior (reprezentand lupta lui Pelops cuOenomaos) lui Paconios din Mendes, iar a frontului posterior (luptacentaurilor cu lapitii) lui Alcamenes.Aici, in acest impresionant edificiu, a fost asezata statuia luiZeus, pe care sculptorul Fidias l-a reprezentat cu spranceneleincruntate - caci Zeus manuia si fulgerele (mai tarziu, romanii il vornumi Jupiter Tonans). Fidias a fost, fara indoiala, cel mai pretuitdintre sculptorii vremii - mai celebru decat contemporanii sai Miron("Discobolul") si Policlet ("Doryphor"); s-a nascut intre 490-495 i.e.n.si probabil ce era atenian de vreme ce Pericle obisnuia sa-i cearasfatul in legatura cu treburile Cetatii; cunoastem numele tatalui sau,caci (dupa cum ne relateaza Pausanias) pe soclul statuii lui Zeus seafla gravata inscriptia "Fidias Atenianul, fiul lui Charmidas, m-acreat"; de asemenea cunoastem trei dintre operele sale cele maiinsemnate, doua statui ale Atenei, una criselefantina (din aur sifildes) si una din bronz, precum si statuia lui Zeus Olimpicul; insfarsit, stim ca a murit in jurul anului 431 i.e.n., informatie care neajuta sa stabilim cu oarecare aproximatie anul inaugurarii statuii dinOlimpia.Infatisarea statuii ne este cunoscuta astazi - mai bine cunoscutadecat a celorlalte "minuni" (bineinteles cu exceptia Marii Piramide,care a rezistat pana in zilele noastre) - din descrierile autorilorvremii si din imagini pastrate pe alte monumente si pe cateva monezi.Statuia, inalta de 15 metri il infatisa pe Zeus sezand pe un tron si (nespune Strabon) "aproape ca atingea plafonul cu capul si vazandu-l nu teputeai impiedica sa gandesti ca, daca s-ar ridica in toata inaltimeasa, ar ridica acoperisul edificiului". Tronul, din abanos si bronz, cubratele sustinute de sfincsi, era bogat impodobit cu fildes, aur sipietre pretioase. Trupul zeului era din lemn de abanos, acoperit cufildes, pe portiunile reprezentand pielea, iar imbracamintea siincaltarile turnate cu aur; pe cap, o coroana din frunze de maslin, inmana dreapta o statuie reprezentand-o pe Nik‚ zeita Victoriei, iar incea stanga un sceptru pe care se afla un vultur.Faptul ca Fidias a ales materialele tehnicii criselefantine - lemnimbracat in fildes si aur - ridica unele nedumeriri, stiut find caaceste materiale sunt mai fragile ca marmura si mult mai fragile cabronzul; ba mai mult: marmura si bronzul sunt infinit mai potriviteconceptiei artistice grecesti dominata de simplitate si sinceritate.Folosirea tehnicii criselefantine era foarte rara si (aplicata) numaiatunci cand oamenii doreau sa ofere zeilor o marturie exceptionala apietatii, recunostintei sau, poate mai omenesc, a vanitatii lor. Caci siaceasta minune a lumii antice, ca si celelalte, s-a nascut mai putindin intentia unui omagiu pios decat din dorinta de a uimi, de a minuna.Nu se cunosc imprejurarile in care a disparut statuia, dar nici inaceasta privinta nu lipsesc ipotezele. Mai intai, decaderea Olimpiei caurmare a edictului imperial din 393, care interzicea ceremoniile (sijocurile olimpice); doi ani mai tarziu, expeditiile de prada alegotilor, mari amatori de aur (nu stim ce cantitate de metal pretios afolosit Fidias la statuia lui Zeus, dar avem o cifra exacta pentru cea aAtenei Parthenos, 1152 kilograme de aur, iar Zeus Olimpicul aveadimensiuni mai mari si podoabe mai bogate); in sfarsit, nu trebuie sauitam decretul din 426 e.n. al imparatului Teodosie II prin care seporuncea distrugerea lacaselor de cult pagane - decret care venea sa seadauge edictului imperial din 393. Alte ipoteze nu exclud pieireastatuii in incendiul care a mistuit templul in 408 sau in incendiul carea distrus, in 475, o buna parte din Constantinopol, unde ar fi fosttransportata din ordinul imparatului.Dar toate acestea sunt numai ipoteze, deocamdata neverificate printexte sau pe alta cale. Cercetari intreprinse la Olimpia (de englezulSpencer Stanhope, francezul Quatremere de Quincy, germanul ErnestCurtius si multi altii) au scos inca in cursul veacului trecut la luminamii de obiecte - intre care peste o suta de statui si basoreliefuri,din bronz, marmura si piatra - dar nici urma a statuii lui ZeusOlimpicul. Ceea ce este iarasi in masura sa ne starneasca unele (amare)reflectii in legatura cu distrugatoarea sete de aur, careia vreme deveacuri omenirea i-a platit greu tribut si care a marit considerabilfragilitatea materialelor tehnicii criselefantine atat de agreata deneintrecutul Fidias... 4. Templul lui ArtemisIn Asia Mica, la Efes, patria filosofului Heraclit, se afla templulArtemisei (Diana la romani), zeita naturii, ocrotitoarea vanatorilor sipastorilor, iar mai tarziu a oraselor si navelor avantate pe mare.Construirea unui sanctuar de proportii apreciabile in aceasta regiunezgaltaita frecvent de cutremure a pus unele probleme, rezolvate prinalegerea unui teren mlastinos peste care s-au asezat straturi de carbunede lemn si saci cu pietre; se pare ca aceasta solutie s-a dovediteficace: nu cutremurele au distrus impunatorul edificiu de-a lungulveacurilor, ci razboaiele, jaful, intoleranta religioasa si furia unuinebun obsedat de celebritate.Daca in cazul gradinilor babiloniene nu cunoastem numele nici unuiadintre arhitectii si inginerii constructori, in cel al templului dinEfes - al Artemisionului - numele (mentionate de Herodot Vitruviu sialtii) abunda: Pixodarus, ciobanul care a dscoperit din intamplaredepozitul de marmura alba; Chersiphron, Metagene si Pacanius care auimaginat sisteme ingenioase pentru transportul grelelor coloane monolitesi arhitravelor masive ce inconjurau capitelurile; arhitectii Paeoniossi Demetrios au terminat constructia, care (dupa cum ne spune Pliniu celBatran), a durat 220 de ani; a inceput in preajma anului 650 i.e.n.,templul a fost inaugurat in 430 i.e.n. Cresus, regele Lidiei sicuceritorul Efesului, a pus la dispozitie fonduri enorme necesareconstructiei, si nu numai Cresus: sirul dublu de 127 de coloane demarmura alba inalt de 18 metri care inconjurau altarul cu statuia zeiteitrebuiau sa aminteasca (spune legenda) de cei 127 de principi care s-auruinat pentru a ridica templul.In prima sa forma templul artemisei n-a rezistat decat trei sferturide veac: in 356 i.e.n., un incendiu l-a distrus complet. Un autor mainou (G. Buscher in Magazin Istoric) ne propune o explicatie verosimila:"...marmura nu forma decat scheletul, toti peretii subtiri fiind dinlemn. Tocmai despartiturile interioare au fost cele mistuite de foc. Larandul ei, sub actiunea caldurii degajate de incendiu, marmura (care nueste altceva decat un carbonat de calciu pur) s-a degradat, pierzandacidul carbonic, nemairamanand din ea decat calciul, care s-a spulberatla prima ploaie".Incendiul - care conform legendei s-ar fi produs chiar in noapteanasterii lui Alexandru cel Mare (21 iulie 356 i.e.n.), fiul regeluiFilip al Macedoniei - a fost provocat in mod intentionat de un anumeHerostrat, care astfel vroia sa intre in istorie, facandu-si numelenemuritor. Trei decenii mai tarziu, Alexandru - cuceritor al unei mariparti a Lumii Vechi, inclusiv a Efesului - s-a oferit sa suporte toatecheltuielie de refacere a templului; efesienii au refuzat cu politete simult tact generoasa oferta, au incredintat - in anul 350 i.e.n. -lucrarile de reconstruire arhitectului Deinocrates din Egipt, devenitulterior arhitectul lui Alexandru cel Mare si autorul planului orasuluiAlexandria, si sculptorului Scopas, fondurile fiind procurate tot dindanii ale regilor si principilor locali, din vanzarea coloanelorvechiului templu si (dupa cum ne informeaza Strabon) din aurulbijuteriilor daruite de femeile din Efes.Noua constructie era si mai impunatoare, podoabele si mai bogate.De-a lungul veacurilor, Artemisionul a fost nu numai centrul spiritualal cultului Dianei, ci a devenit un adevarat muzeu al artelor plastice,cum am spune astazi; sculpturilor lui Scopas li s-au adaugat cele alelui Praxiteles si opere ale unor pictori celebri, ca Apelles (originarchiar din Efes), autorul unui tablou infatisandu-l pe Alexandru calare -tablou pentru care a primit douazeci talanti de aur (circa 500 kg. deaur!).Regii cuceritori ai Efesului, originari fie din Asia Mica (Lidia,Perga), fie din Grecia continentala (Macedonia), au respectatintotdeauna lacasul inchinat Artemisei, ba de multe ori au contribuit laimpodobirea lui. Nu tot asa au procedat gotii care, navalind in AsiaMia, jefuiesc (in 262 e.n.) Efesul, despuind artemisionul de toatepodoabele lui. Refacut cu greu si in conditii de saracie, sanctuaruleste definitiv parasit dupa edictul din anul 392 prin care imparatulTeodosie I hotara inchiderea tuturor edificiilor de cult pagane de peteritoriul imperiului roman. Jaful care a urmat a durat peste unmileniu; in 532-537, Anthemios din Tralles si Isidor din Milet, cusprijinul imparatului Justinian, reusesc sa transporte opt coloane demarmura verde la Bizant, folosindu-le la construirea bisericii Sf.Sofia; alte materiale au fost utilizate la construirea bazilicii Sf.Ioan din Efes si a unei citadele - desi, dupa cum se stie, marmura esteun material foarte putin potrivit lucrarilor de fortificatii; urme aulasat si trecerea arabilor (cca. 700 e.n.), apoi ocupatia Efesului decatre turcii selgiucizi (dupa 1090) si lunga perioada de lupte dintrecruciati si musulmani, care a durat aproape doua veacuri. Si iata-i pearheologii si arhitectii din zilele noastre incercand sa reconstituieartemisionul dupa coloanele aflate la Sf. Sofia (astazi Muzeul Ayasofya)cu ajutorul celor doua capiteluri ionice (si alte fragmente de laBritish Museum din Londra) al materialelor dezgropate la fata locului,al fragmentelor gasite la temeliile caselor din Aya-Soluk - modestaasezare situata pe o colina din apropierea fostului sanctuar.In sfarsit, un fapt ale carui aspecte tin deopotriva de bizar si degrotesc: Herostrat, cel care a incendiat Artemisionul ca sa devinacelebru - senatul efesian emisese un decret prin care interzicea, subpedeapsa cu moartea, pronuntarea numelui blestemat - figureaza astazi innumeroase enciclopedii si diferite lucrari (nici cea de fata, dupa cumvedem, nu face excceptie), bucurandu-se asfel de o anume (trista sifalsa) celebritate... 5. Colosul din RodosInsula Rodos, asezata la numai 25 km de coasta Asiei Mici, era unadintre verigile lantului care, trecand prin Creta, lega Asia de Europa.In antichitate, locuitorii insulei Rodos au dorit sa devina comerciantiindependenti. S-au straduit sa ramana neutri, sa nu se razboiasca cualte popoare, cu toate ca au fost de multe ori atacati si cuceriti.Se zice ca expeditia lui Demetrios contra Rodosului era alcatuita din370 corabii, ce transportau numeroase masini de asediu si peste 40.000de ostasi, mai mult decat toata populatia Rodosului. In fata acesteiteribile amenintari locuitorii din Rodos s-au pregatit de asediu si auinfruntat eroic pe Demetrios, reusind sa reziste aproape 12 luni.Locuitorii Insulei Rodos au reusit sa respinga ostirea lui Demetrios,ajutati fiind, in final, de catre Ptolemeu.Amintirea acestui eveniment trebuia imortalizata intr-o formagrandioasa, care sa arate si sa povesteasca intregii lumi siposteritatii rezistenta eroica a poporului. A fost construita o statuieuriasa, in cinstea protectorului cetatii - zeul Soarelui, Helios -simbol maret al eliberarii lor.Aceasta gigantica lucrare i-a fost incredintata sculptorului Chares,care utilizand metalul rezultat din topirea masinilor de razboi parasitede Demetrios, a ridicat, in decurs de 12 ani (292-280) i.Hr. celebrastatuie numita Colosul din Rodos.Statuia a fost amplasata la intrarea intr-unul din porturi, dar nu se stie exact care dintre ele.Stratul exterior din bronz a fost fixat pe un suport din metal. Montareastatuii, goale pe dinauntru, a fost inceputa de pe sol, iar pe masurace lucrarile inaintau, interiorul era umplut cu pietre, pentru a asigurao mai mare stabilitate.Din nefericire, dupa numai 56 de ani de triumfala dominatie asupraorasului si marii, Colosul s-a prabusit in urma unui mare cutremur, inanul 224 i.e.n.Cu toate eforturile depuse, statuia n-a mai putut fi refacuta.Locuitorii Rodosului au fost sfatuiti de un oracol sa nu refaca statuiadeoarece ar fi de rau augur pentru oras, asa ca aceasta a ramas inpozitia in care cazuse.In anul 656 e.n., un calif a vandut unui negustor din Emesa cantitateade bronz provenind din imensul Colos, astfel ca orice urma a vechiuluiColos a fost stearsa. Impresionant este faptul ca imensa cantitate debroz a fost transportata cu ajutorul a 900 de camile, ajungandu-se laconcluzia ca statuia continea in jur de 300 de tone de bronz.In ceea ce priveste inaltimea statuii, majoritatea autorilor care audescris-o au aratat ca aceasta avea intre 30-34 m. In afara de scopulsau memorabil, s-a presupus ca statuia servea si pentru a calauzicorabiile, presupunandu-se ca intr-o mana colosul tinea o torta in carefocul ardea continuu. 6. Farul din AlexandriaA fost considerat ultima dintre cele sapte minuni ale lumii antice.Constructia Farului, care a folosit drept ghid marinarilor timp deaproape 17 secole (sec. al III-lea i.Ch. - secolul al XIV-lea d.Ch.), arfi inceput prin anul 297 i.Ch. si a durat 15 ani. Lucrarile au fostinitiate de Ptolemeu I care se stinge inainte de terminarea lor. Stafetae preluata de fiul sau, Ptolemeu II. Locul ales pentru ridicareafarului e insula Pharos, in locul actualului Fort Quatbay, care dateazade la sfarsitul secolului al XV-lea si care a fost construit, partial,cu blocuri de piatra provenind din far.Numeroasele cutremure de pamant care au avut loc in regiune intresecolele al IV-lea si al XIV-lea au subrezit Farul, distrus aproape inintregime in 1303. In 1349, Ibn Battűta, relata si el despre stareasubreda a Farului.In secolul al XV-lea e construita in insula o citadela pentru aproteja orasul de amenintarea Imperiului otoman. Farul nu a fostconstruit doar pentru a-i proteja pe marinarii aflati in largulcoastelor Alexandriei, ci si ca mijloc de propaganda, monumentul fiindun simbol al orasului. Existau aici o serie de constructii la fel decelebre precum Farul dar acesta le-a surclasat prin forta simbolica pecare si-a pastrat-o si azi.Geograful grec Strabon mentiona faptul ca Farul a fost construit dinpiatra alba (un calcar local) care are particularitatea de a deveni durain contact cu apa. O parte din constructie a fost insa realizata cugranit din Assuan. Studiul documentelor, al mozaicurilor, al monezilorbatute in Alexandria intre secolul I i.Ch. si sec. al II-lea d.Ch. si alunui mormant antic (sec. al II-lea d.Ch.) din Taposiris Magna, aflat la40 km de Alexandria, mai exact a unei copii reduse a Farului aflat peacest mormant, au dus la o serie de concluzii.Farul a fost o constructie cu 3 etaje, cu o inaltime de 135 de metri,avand o baza patrata, o coloana octogonala si un mic turn rotund montatpe o statuie. Se presupune ca raza sa de vizibilitate era de aproximativ50 de km. 50 de incaperi erau destinate pentru personalul deintretinere si pentru depozitarea combustibilului.Camerele pentru depozitarea combustibilului erau amenajate injurul unei rampe interioare suficient de larga pentru a permite trecereaanimalelor de povara incarcate cu combustibilul aferent si care aveaacces la o terasa inconjurata de patru tritoni sufland in cornuri.Etajul al II-lea era de forma octogonala si masura 34 metri inaltime si18,30 metri largime, fiind prevazut cu o scara interioara care urca lacel de-al III-lea etaj. Acesta era de forma rotunda si avea 9 metriinaltime, fiind prevazut cu o scara cu 180 trepte.In varful Farului se afla o statuie, probabil a lui Zeus, Poseidonsau Helios. E posibil sa fi existat toate aceste trei reprezentari careau fost inlocuite pe rand. In apa marii din fata fortului Quatbai aufost descoperite doua statui colosale. Cea a lui Ptolemeu II in ipostazade faraon, iar cea de-a doua, o statuie a zeitei Isis, care au fostinstalate in fata Farului, fiind vizibile de navigatorii care intrau inport.Sapaturile arheologice in situl Quatbai au devenit sistematice in adoua jumatate a secolului al XX-lea. Blocurile de piatra aflate pefundul apelor au fost studiate incepand cu anul 1960. Imaginile mai multsau mai putin realiste ale Farului inainte de 1960 au fost realizate inspecial pe baza textelor antice si a legendelor. Coroborarea tuturorsurselor de informatie existente a fost facuta prima oara dupa 1960, iarin 1975 a fost publicat primul articol stiintific asupra acestui sitantic. In 1994 au fost recenzate peste 3000 de blocuri de piatra sinumeroase fragmente de coloane. 7. Mausoleul din Halicarnas"Am descoperit in Halicarnassus un monument gigant, cum nu a avut niciun om mort, impodobit extrem de fin cu statui reprezentand cai sioameni, sculpturi realistice din cea mai buna marmura." [RegeleMaussollos in "Dialogurile celor morti" ale lui Lucian]Asemanator marii piramide, vizitam, acum, locul de inmormantare al unuirege antic. Totusi, mausoleul este diferit - atat de diferit de piramidaincat si-a castigat o reputatie - si un loc in lista minunilor lumii -dar pentru alte motive. Din punct de vedere geografic este aproape deTemplul lui Artemis... Iar ce-i fascina pe vizitatori era frumusetea sa,nu dimensiunile.Locatie - in orasul Bodrum (in antichitate - Halicarnassus) langa Marea Egee, in sud-vestul Turciei.IstorieCand persii si-au extins regatul ajungand in Mesopotamia, nordul Indiei,Siria, Egipt, si Asia Mica, regele nu putea sa controleze vastul sauimperiu fara ajutorul guvernatorilor locali. La fel ca alte provincii,regatul Caria din vestul Asiei Mici era atat de departe de capitalaPersiei incat era, practic, autonom. Din 377 pana in 353 i.Hr. a domnitregele Mausollos, care a mutat capitala la Halicarnassus. Nimic nu estemai interesant despre viata Mausoleului decat constructia sa. Proiectul afost conceput de sotia si de sora sa, Artemisia, iar constructiacladirii este posibil sa fi inceput in timpul vietii regelui. Mausoleul afost terminat in jurul anului 350 i.Hr., la 3 ani dupa moartea luiMaussollos, si la un an dupa cea a surorii sale Artemisia. Timp de 16secole, mausoleul a ramas in conditii bune, pana cand un cutremur acauzat niste stricaciuni la acoperis si la coloane. La inceputulsecolului XV, Cavalerii Sf. Ion din Maltaau invadat regiunea si au construit un mare castel pentru cruciati.Cand au decis sa-l fortifice in 1494, ei au folosit pietrelemausoleului. Pana in 1522, aproape fiecare piatra din mausoleu a fostfolosita pentru constructii. /Astazi, marele castel exista inca inBodrum, iar piatra fina si blocurile de marmura se pot vedea in zidurilesale. Unele dintre sculpturi au supravietuit, iar astazi sunt expuse laBritish Museum, in Londra.Sculpturile reprezinta bataliile dintre greci si amazoane. La loculmausoleului nu a ramas decat temelia a ceea ce a fost una din MarileMinuni ale Lumii Antice.DescriereCladirea avea forma dreptunghiulara, cu dimensiunea de aproximativ 40 mpe 30 m. Deasupra temeliei era un podium cu trepte pe ale carui feteerau diferite sculpturi. Camera mortuara si sarcofagul din alabastrualb, decorate cu aur, erau pe podium, inconjurate de coloane in stilionic.Inca din secolul XIX au avut loc excavatii arheologice la loculMausoleului. Aceste excavatii, impreuna cu descrierile detaliate aleistoricilor greci din antichitate, ne dau o idee destul de buna despreforma si aspectul sau. O reconstituire a partii mai scurte a mausoleuluiilustreaza natura lacoma a artei si arhitecturii sale... o cladirepentru un rege al carui nume este sarbatorit in toate marile mormintedin ziua de azi -- mausoleurile. sursa: wikipedia
Mr.Jaks Posted April 7, 2013 Posted April 7, 2013 Anu' trecut am avut de facut o prezentare/referat deste "Templul lui Artemis", ce bine mi-ar fi prins topicu' asta. :lol:
HoWsE Posted April 12, 2013 Posted April 12, 2013 Foarte frumos!.. Dar mam uitat doar la poze:)) Dar apreciez munca!
NighT Posted April 21, 2013 Posted April 21, 2013 Foarte frumos, am stat si am citit tot, pentru cultura mea generală, felicitări pentru efortul depus.
akka Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Cine crezi ca sta sa citeasca atat? M-am uitat la poze si m-am gandit sa las un reply pentru +1.
MyhaytzaCJ Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Cine crezi ca sta sa citeasca atat? M-am uitat la poze si m-am gandit sa las un reply pentru +1. Cat de true . La fel si eu . Aici suntem gameri nu elevi si suntem pe SA-MP nu la biblioteca . In fine , multumim pentru efort
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.